Formacja IQ powstała w angielskiej miejscowości
Southampton dokładnie 20 lat temu. Po przeniesieniu się do Londynu w 1982
roku, zespół rozpoczął aktywną działalność koncertową obejmującą
teren całej Wielkiej Brytanii. W październiku tego samego roku na rynku pojawiła
się ich debiutancka kaseta Seven Stories Into Eight. Niezwykle
dynamiczna, pełna zmiennych barw i nastrojów, melodyjna muzyka, połączona z
niemal teatralnymi przedstawieniami na żywo, bardzo szybko pozyskała grupie
licznych sympatyków.
Pierwszy winylowy album IQ, Tales From The Lush Attic wydany w 1983 roku, został opisany przez magazyn
Sounds jako “płyta zdumiewająca swą zręcznością”. W ramach promocji zespół zagrał
niezliczoną ilość koncertów na Wyspach Brytyjskich, a także zarejestrował
sesję dla programu BBC Friday’s Rock Show, która wkrótce została
wielokrotnie powtórzona na liczne żądania słuchaczy.
W 1985 roku zespół nagrał The Wake, album
szeroko rozpropagowany jako klasyczny przykład progresywnego rocka lat 80. Często
powtarzano, że jego jedyną “wadą” był fakt, że ukazał się na rynku
mniej więcej w tym samym czasie co słynny Misplaced
Childhood Marillion,
a także że za jego promocję nie była odpowiedzialna potężna EMI.
Niewiele później grupa zagrała koncert dla potrzeb
telewizji (wydany później w formie albumu i kasety video Living
Proof),
a także wyruszyła na trasę po Wielkiej Brytanii wraz z Wishbone
Ash, której
kulminacją był do dziś wspominany występ w londyńskiej sali Hammersmith
Odeon. Niestety, stres towarzyszący procesowi tworzenia oraz nagrywania muzyki
na album “The Wake”, przy równoczesnej konieczności zagrania ponad 200
koncertów na przestrzeni jednego roku, doprowadziły do zachwiania równowagi w
zespole. Zaraz po zakończeniu trasy Peter Nicholls ogłosił swą decyzję
opuszczenia IQ. Po rozstaniu z kolegami założył własny projekt Niadem’s
Ghost.
Po zatrudnieniu nowego wokalisty Paula Menela, IQ zagrał
w 1986 roku prestiżowy koncert w Piccadilly Theatre w Londynie. Doprowadził on
do podpisania lukratywnego kontraktu z wytwórnią Phonogram. Jego bezpośrednim
następstwem była trasa wraz z grupą Magnum oraz ukazanie się w 1987 roku
trzeciego studyjnego albumu Nomzamo. Na płycie dała zauważyć się wyraźna
zmiana w strukturze poszczególnych kompozycji, do których większym niż
poprzednio wymiarze wkradła się komercja. Mniej wiecej w tym samym czasie zespół
pojawił się na koncertach na kontynencie europejskim, wszędzie spotykając się
z entuzjastyczną reakcją fanów.
Kolejnym wydawnictwem grupy był album Are You Sitting
Comfortably?, do którego produkcji zaangażowano Terry
Browna, znanego
dotychczas z doskonałej pracy z zespołem Rush. Album promowany był długą
europejską trasą koncertową wraz z Mike And The
Mechanics.
W 1990 roku doszło do kolejnych przetasowań
personalnych – odeszli Menel oraz basista Tim Esau, a powodem było rosnące
rozczarowanie brakiem zainteresowania i promocji przez macierzystą wytwórnię
oraz różnice w pomysłach dotyczących dalszej działalności zespołu. Do IQ
dołączył wówczas basista Les “Ledge” Marshall, a przypadkowe spotkanie z
Peterem Nichollsem zaowocowało jego powrotem do zespołu. W tym składzie zdążyli
zagrać zaledwie dwa koncerty, kiedy wydarzyła się tragedia – latem tego
roku nieoczekiwanie zmarł Les, wielki przyjaciel członków grupy.
To smutne wydarzenie bardzo zbliżyło do siebie
wszystkich muzyków, którzy nabrali jeszcze większego przekonania, że IQ
powinien kontynuować swą karierę. Zespół przerwał milczenie w 1991 roku
albumu J’Al Polette D'Arnu, na który złożyły się się nagrania
koncertowe oraz rarytasy studyjne z dotychczasowej kariery formacji. Płytę
wydała Giant Electric Pea, nowa wytwórnia założona przez członków IQ oraz
ich przyjaciół.
Również w tym samym roku do grupy dołączył John
Jowitt, basista znany z formacji Ark. W tym składzie zespół zagrał w
listopadzie doskonały koncert w klubie Paradiso w Amsterdamie, który został
okrzyknięty najlepszym koncertem roku przez czytelników wpływowego
holenderskiego pisma Sl, wyprzedzając koncerty m.in.
Yes czy Marillion.
W na nowo stabilnym składzie IQ kontynuował występy na
żywo, zarówno w Europie, jak i na Wyspach, pisząc równocześnie nowy materiał.
W maju 1993 zadebiutowali w Stanach Zjednoczonych, gdzie zagrali jako gwiazda
wieczoru na prestiżowym festiwalu Progfest w Los Angeles. Tam właśnie
przedstawili po raz pierwszy kilka utworów z mającej się ukazać płyty Ever, która swą premierę miała miesiąc później. Premierę albumu
uczczono wyprzedanym koncertem w sali Stadthalle w niemieckim Kleve, który
zarejestrowano na potrzeby przyszłego wydawnictwa. Album “Ever” uzyskał
doskonałe recenzje prasy muzycznej – holenderskiego Si oraz brytyjskiego
Classic Rock Society.
Udany powrót do Stanów Zjednoczonych w 1994 roku,
ugruntował ich popularność na tamtejszym rynku. Podobnie było w Europie. Pełne
sale świadczyły o ogromnym zainteresowaniu zespołem IQ. Po odzyskaniu praw do
pierwszych wydawnictw, IQ ponownie wydał cały swój katalog w barwach wytwórni
Giant Electric Pea. Wszystkie płyty zremasterowano oraz wzbogacono o dodatkowe
nagrania.
W kwietniu 1996 wydano specjalny zestaw Forever Live, który w czarnym pudełku mieścił podwójny, koncertowy album CD oraz
kasetę video, zawierającą rejestrację wspomnianego wcześniej występu w
Kleve. Przepiękne wydanie zwróciło uwagę nie tylko fanów, ale także
legendarnego DJa Alana “Fluff” Freemana, który regularnie prezentował ich
nagrania na antenie Virgin Radio.
Na początku 1997 roku, rozpoczęto pracę na materiałem,
który w rezultacie zaowocował podwójnym kompaktowym wydawnictwem zatytułowanym
Subterranea. Płytę wydaną we wrześniu promowały para-teatralne
przedstawienia, łączące projekcję video z niezwykłą grą świateł.
“Subterranea” doczekała się niezwykle ciepłych ocen zarówno ze strony
prasy muzycznej, jak i fanów na całym świecie. Po raz kolejny IQ przodował w
ilości nagród zebranych w czasie konkursu czytelników magazynu “Classic
Rock Society”, zdobywając m.in. tak prestiżowy tytuł jak “najlepszy zespół
roku”.
Rok 1998 IQ rozpoczął od koncertu w Sheperd’s Bush w
Londynie. Kolejny triumfalny występ zgromadził publiczność z tak odległych
krajów jak Holandia, Włochy, Malta czy Stany Zjednoczone. W lutym muzycy wrócili
do studia, aby ponownie nagrać materiał z kasety z 1982 roku. Seven
Storien Into...98 wydano w kwietniu, w sam raz na początek dwutygodniowej
europejskiej trasy koncertowej promującej album “Subterranea”. Nieco później
zespół zagościł na scenach we Włoszech, Hiszpanii oraz Kanady, ciągle
poszerzając krąg swoich sympatyków. Pod koniec 1998 roku grupa “odgrzebała”
archiwalne oraz bardzo trudne do zdobycia nagrania, które zebrano na płycie The
Lost Attic. Ponadto na kompilacji znalazły się dwa zupełnie
premierowe utwory, napisane z myślą o albumie “Subterranea”, ale
ostatecznie nie uwzględnione na tym wydawnictwie.
W 1999 roku oczekiwanie na kolejne studyjne dzieło zespół
skrócił swoim zwolennikom wydaniem koncertowego zestawu Subterranea
- The Concert (znów zarówno w formie wydawnictwa płytowego jak i kasety video).
DYSKOGRAFIA
1982 Seven Stories Into Eight / MC
1983 Tales From The Lush Attic / CD
1985 The Wake / CD
1985 The Living Proof / CD
1987 Nomzamo / CD
1989 Are You Sitting Comfortably? / CD
1991 J’ai Polette D’Arnu / CD
1993 Ever / CD
1996 Forever Live Box Set / CD
1997 Subterranea / 2 CD
1998 Seven Stories Into’98 / 2CD
1999 The Lost Attic / CD
2000 Subterranea: The Concert / CD
2000 Subterranea: The Concert / video
2001 The Seventh House / CD
Stronę wykonano na podstawie informacji
Rock Serwis
Projekt i wykonanie DNC © WebDesign 2000
- 2002 |
|
|
|
|