O nas
STRONA GŁÓWNA >>

Dzisiaj jest Piątek, 16 Listopad 2018 r. Imieniny: Edmunda, Marii, Marka

Co nowego?

Gasolina - 100% Reggaeton

Ponad dziesięć lat temu w klubach i na rozmaitych imprezach w Puerto Rico zaczął pojawiać się nowy gatunek muzyki klubowej. Rytm czerpał z jamajskiego dancehall reggae, chociaż niektórzy twierdzą, że jego początków należałoby szukać raczej w Panamie.
W takt bitów raperzy rymowali po hiszpańsku, głównie o tańcach, piciu i seksie, używając ulicznego slangu i wulgaryzmów, przez co starsi, zamożniejsi mieszkańcy Puerto patrzyli z góry na ten rodzaj muzyki i jej wykonawców. Jednak dla młodszej publiczności jej rytm i charakter oraz wyznaczany przez nią niespieszny taniec okazały się strzałem w dziesiątkę.
Nową muzykę ochrzczono mianem "reggaeton", co stanowi nawiązanie do terminu "Reggae-Thon", za pomocą którego DJ-e zapowiadają maratony reggae. Muzyka w błyskawicznym tempie rozniosła się po całym Puerto Rico oraz dostała się do Stanów, pojawiając się w największych amerykańskich miastach, Nowym Jorku, Orlando i Miami. Jeden z dobrze już obecnie znanych wykonawców tego gatunku - Tego Calderón, stwierdził w wywiadzie dla miejscowej rozgłośni w Puerto Rico: "Jest to muzyka młodego pokolenia, coś innego, coś, z czym mogą łatwo się utożsamiać ".
W historii reggaetonu zaznaczyły się dwa równoległe wpływy - hip-hop i dancehall. Podobnie jak w przypadku tych dwóch, również reggaeton powstał jako lokalna muzyka, której głównym adresatem były z początku miejscowe kluby, i którą odrzucały lub ignorowały rozgłośnie radiowe i główny nurt muzyczny. Muzyka ta bywała niecenzuralna, wulgarna, pełna wymachujących spluwami macho, narkotyków i kobiet (co się akurat za bardzo nie zmieniło), i podobnie jak muzyka, którą się inspirowała, również reggaeton, zanim podbił światowy rynek, zaczynał od małych, niezależnych wytwórni, których menadżerowie sprzedawali płyty miejscowym sklepom muzycznym prosto z bagażnika samochodów.
"Nie puszczali nas w radiu, nie mieliśmy za sobą wielkich wytwórni płytowych, ale udało nam się przetrwać," dodaje Tego Calderón. "Nie chcieli nas w eterze, nie chcieli o nas słyszeć, odepchnęli nas w kąt. Myśleli, że to jednoroczna moda. Ale teraz to już wielki biznes. Co miesiąc ukazuje się cztery, pięć płyt reggaeton. Sprzedają się na pieńku i wszyscy na tym zarabiają". Najlepsze płyty reggaeton sprzedają się w nakładzie 30-40 tys. egzemplarzy, głównie w Puerto Rico, za wyjątkiem płyty Calderona "El Abayarde", która sprzedała się w 200-tysięcznym nakładzie, 150-tys. kopii sprzedano w samym Puerto Rico, dzięki czemu krążek dotarł na pierwsze miejsca notowań.
Jest wielu ojców chrzestnych reggaetonu. Jednym z nich jest Vico-C, portorykański raper, który pojawił się na scenie pod koniec lat osiemdziesiątych rapujac po hiszpańsku do hip-hopowych bitów, rymując o prawdziwym życiu przy klubowych kawałkach. Vico-C, zwany również "El Filósofo" - Filozof, ostrzegał w swoich tekstach młodych ludzi przed niebezpieczeństwem związanym z narkotykami i przemocą. Inny znany pionier gatunku to panamski raper "El General", który poddał się urokowi nowej wersji rytmu dancehall pod koniec lat osiemdziesiątych. Jego piosenki dotarły do klubów na całym świecie, przełamując barierę językową między hiszpańskojęzyczną publicznością i fanami władającymi językiem angielskim i kreolskim.
Wkrótce portorykańscy producenci zaczęli dodawać do bitów własne elementy, zwłaszcza typowe dla salsy kotły i konga. Eksperymenty z rytmem zaczęli tacy producenci, jak D.J. Playero, D.J. Negro, D.J. Nelson czy Rubén D.J.. W krótkim czasie zaczęli tworzyć podkłady, "pistas", i zaczęli zatrudniać raperów. Wydawali na taśmach pierwsze składanki, które później pojawiały się w wersji albumowej. Don Omar powiedział w jednym z wywiadów: "Aby tworzyć reggaeton, człowiek musi dobrze znać muzykę Puerto Rico, salsę, ale także rap i reggae, a także musi wiedzieć, jak stworzyć z nich coś zupełnie innego".
Po dziś dzień muzyka w stylu reggaeton ukazuje się głównie na producenckich składankach i to właśnie w ten sposób nowi artyści zostają zaprezentowani szerszej publiczności. Z drugiej strony, coraz więcej artystów nagrywa płyty solowe. "El Abayarde" to debiutancki album Tego, jednak sam artysta od końca lat dziewięćdziesiątych pojawiał się regularnie na rozmaitych składankach. "Jeżeli nie sprawdzisz się na ulicy, nikt nie da za ciebie złamanego grosza," stwierdza. "Trzeba pojawiać się na tych płytach, żeby ludzie cię zauważyli. Ta muzyka pochodzi z ulicy, dlatego mamy pewność, że jest dobra".
Dziś nikt już nie ma wątpliwości, że styl reggaeton odniósł wielki sukces. Rynek z tą muzyką rozrósł się w zawrotnym tempie, przewyższając nakładem wiele innych tropikalnych rytmów i wbrew tym, którzy twierdzili, że jest to moda jednego sezonu, zdobył sobie wystarczającą renomę, by zagościć w muzyce na stałe.
"To prawdziwy głos el pueblo", twierdzą fani. "Ta muzyka trafia w czułe miejsce ".
Latynoski hip-hop i reggaeton nadchodzą niczym tornado.
To właśnie będzie nowa salsa i merengue.

Tracklista:
1. Gasolina - Don DBN 3:12
2. No Hace Na - Daddy Yankee 3:15
3. Pegate - Zion & Lennox feat. Jomar 3:04
4. Para Mí Barrio - Vico C Featuring Tony Touch And D'Mingo/Vico C 5:49
5. Martillala - Mc Duty 3:43
6. La Potra - Johnny Prez 3:07
7. Toda La Noche - Cheka 3:30
8. Los Anormales - Yaga & Mackie Ranks 2:53
9. No Es Cuestion De Estar Pegao - Vico C 4:00
10. Ya No Me Llamas - Benny G 4:15
11. Getstone - Cyborg 2:49
12. La Rampletera - Calvo 3:09
13. Abusar Contigo Ma - Las Guanabanas 3:03
14. Voy Casando - Waldy 2:45

1. El Bueno, El Malo y El Feo (The Good, The Bad & The Ugly) (Reggaeton Remix) - Vico C Featuring Calderón And Eddie Dee 4:29
2. Rompe Cintura - Mc Duty 2:33
3. La Bazooka - Yomo 2:31
4. Pa'l Bailoteo - Lunatico 2:27
5. Bailen - 3-2 Get Funky 3:42
6. Mataron Un Innocente - Hector & Tito 2:05
7. Duro - Master Joe feat. Don Chezina & Yomo 4:07
8. Quiero Sentir Tu Cuerpo - Kartier 2:37
9. Suenan Los Banchis - Nael & Dion 2:51
10. Guess Who's Back - Cavalucci 2:46
11. Cruzando Mirada - Nael & Dion 3:18
12. Pegate - Benny G 3:02
13. Casa Bichotes - Benny/ Machito 2:31
14. Sueltate - K-Mille 2:15.

Inne informacje: Tutaj...

Wydawnictwo: EMI Music Poland.
Dodaj swoją opinię...
PODYSKUTUJ NA FORUM

Aktualizacja: 11.07.2005

Poprzednia Następna

OPINIE INTERNAUTÓW:

Obecnie brak wpisów.

Muzyka polska
CO NOWEGO?
STARE, NOWE I NAJNOWSZE
SHOW MUST GO ON!
NA POWAŻNIE
NAJ...LINKI
Muzyka zagraniczna
CO NOWEGO?
STARE, NOWE I NAJNOWSZE
SHOW MUST GO ON!
NA POWAŻNIE
NAJ...LINKI
Muzyczny deser
MUZYKA Z GŁOŚNIKA...
EKRANIZACJA
LISTY PRZEBOJÓW
CHWILA WYTCHNIENIA
NO TO GRAJ
TROCHĘ SOFTU
NA FALI
UJAWNIJ SIĘ
WYWIADY
SZAŁ CIAŁ
PIGUŁKA
Muzyczny odlot
WYDARZENIA KULTURALNE
MODERN ROCK REV.
Listy przebojów
BILLBOARD SINGLES (18.02)

1. ED SHEERAN - Shape Of You

EUROCHART SINGLES (21.02)

1. ED SHEERAN - Shape Of You

UKCHART SINGLES (21.02)

1. ED SHEERAN - Shape Of You

Subskrypcja
ZAREJESTRUJ SIE (NOWY FORMULARZ)
Muzyczne szukanie

 
 
 

Tysiące tanich przedmiotów!
Tysiące tanich przedmiotów!

W górę

DNC | REKLAMA | POCZTA | POMOC | ZUIOP

Wszelkie prawa zastrzeżone - DNC WebDesign 2000 - 2018